Resûl-i Ekrem’in (sallallahu aleyhi vesellem), her işinde hususi edepleri olduğu gibi içeceklerde de yazıya geçirilmiş edepleri vardır. Bu yolda da onun sünnetine uymak elbette yerinde olur.

Suyun ayakta içilmesi caizse de zemzemden başka içecekleri otururarak içmek daha iyi, daha uygundur. Peygamber (sallallahu aleyhi vesellem), zemzemi ayakta, başka şeyleri otururken, suyu nadiren (câiz olduğunu anlatmak için) ayakta içerdi. İçilmesi sırasında üç kez nefes alır, her nefeste besmeleyle başlayıp bitirince “elhamdülillâh” buyururdu.

Suyu iki üç nefeste içmek çok faydalıdır. Susuzluğu keser, hazma yardım eder, mideye yavaş yavaş iner, soğuk su zarar vermez. Birden soğuk içilirse vücudun normal hararetini söndürüp öldürebilir, zayıf düşürebilir. Mide ve ciğeri bozarak hastalık getirebilir. Onun için Resûlullah Efendimiz (sallallahu aleyhi vesellem), yavaş yavaş, dura dura, kabın içine nefes vermeden içerdi. Su kabının dibinin görünmesini, böcek gibi şeylerden korunmasını öğütlerdi.

Ibn Abbas (radıyallahu anh] rivayet ediyor: Resûlullah (sallallahu aleyhi vesellem) zemzemi ayakta içmiştir.

Abdullah b. Amr (radıyallahu anh) rivayet ediyor: Resûlullah'ın (sallallahu aleyhi vesellem) ayakta ve otururken su içtiklerini gördüm.

Hz. Peygamber'in (sallallahu aleyhi vesellem) çok kere oturarak içmelerinden bu şekilde içmenin efdal, ancak bu hadiste olduğu gibi ayakta içmenin de câiz olduğu anlaşılmaktadır. Ayakta içmekten sakındırması ise vücuda zararından dolayı olmalıdır.

Ibn Abbas (radıyallahu anh) rivayet ediyor: Yüce Peygamberimiz’e (sallallahu aleyhi vesellem) zemzem suyu verdim, onu ayakta iken içti.

Nezzâl b. Sebre [radıyallahu anh] anlatıyor: Hz. Ali’ye [radıyallahu anh] su verdiler. Kûfe Mescidi’nin ortasındaki maksurede (bölünüp ayrılmış mahfelde) idi, bir avuç aldı, ellerini yıkadı, ağzına burnuna su verdi, yüzüne islak elini sürdü, bardakta kalan suyu ayakta içti ve, “Bu benim yaptığım abdestli kişinin abdestidir, temizlenmek ve serinlemek içindir. Ben Peygamber Efendimiz’in (sallallahu aleyhi vesellem) aynen böyle yaptığını gördüm” buyurdu.

Enes b. Mâlik (radıyallahu anh] anlatıyor: “Resûlullah Efendimiz (sallallahu aleyhi vesellem) su içtiklerinde kâseyi eline alıp bir iki yudumlamadan sonra, kâseyi ağzından ayırıp nefes alır, tekrar (yani üç kerede) içer ve, “Böyle içmek hazma yardımcı olur ve susuzluğu giderir” buyurdu.

İmam Taberânî, Ebû Hüreyre’den (radıyallahu anh] Peygamber Efendimiz’in (sallallahu aleyhi vesellem) suyu üç kerede içtiğini, her ağzına götürdüğünde “bismillâh”, ağzından çektikçe “elhamdülillâh” buyurduklarını rivayet etmiştir.

İmam Beyhaki, Resûlullah’ın (sallallahu aleyhi vesellem], “Su içtiğinizde yavaş yavaş, dura dura için, birden içmeyin, içerseniz hastalık gelir” buyurduğunu rivayet etmiştir.

İbn Abbas (radıyallahu anh] rivayet ediyor: Muhakkak Resûlullah (sallallahu aleyhi vesellem) bir şey içerken iki kere nefes alırdı.
Hz. Peygamber (sallallahu aleyhi vesellem) suya kanmazsa üç kere nefes alırdı, ancak üç nefes alma mutlak olarak şart değildir.

Kebşe (radıyallahu anh] anlatıyor: Allah’ın elçisi, evime geldi Asılı bulunan kırbadan ayakta su içti. Kalktım, kırbanın ağzını mübarek olduğundan, herkesin ağzı dokunmasın diye kestim (sakladım).

Sümâme b. Abdullah anlatıyor: (Dedem) Enes b. Mâlik (radıyallahu anh] bir kaptan su içtiği zaman üç kere nefes alır ve Peygamber Efendimiz’in (sallallahu aleyhi vesellem) su içerken üç defa nefes aldığını söylerdi.

Enes b. Mâlik (radıyallahu anh] anlatıyor: Nebî-yi Zişan evimize geldi, asılı kırbanın ağzından ayakta su içti. (Annem) Ümmü Süleym hemen kırbanın başına gidip kesti (teberrüken sakladı).

Sa’d b. Ebû Vakkâs (radıyallahu anh) rivayet ediyor: Muhakkak Nebî-yi Zişan (suyu) bazan da ayakta iken içerdi”

“Su”dan kastedilen, abdestten kalan su (artan kullanılan değil) yahut zemzemdir. Bu hadis Hz. Peygamber’in (sallallahu aleyhi vesellem) ayakta iken de su içtiğini anlatmak içindir.

Allah-u Teala en iyisini bilendir.

🔥69 Defa Okundu

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir